esports

Marathon är fantastiskt och du borde börja spela det

Jag är inte ett fan av "extraction shooters". {Escape from Tarkov} intresserade mig aldrig. Arc Raiders testade jag, men bara för att Adam Holmberg ville ha en partner och köpte det till mig. Jag kunde konstatera att det var ett välgjort spel, men i slutändan inget för mig. Jag fann förlusterna för frustrerande och framgångarna för infrekventa för att orka spela det längre än några timmar.

Sen kom {Marathon}, ett spel som jag på förhand vad beredd att helt och hållet hoppa över. Men precis som med Arc Raiders var det en vän, denna gången Jimmy Seppälä Stéen, som var besluten om att få med mig på festligheterna. Och den här gången klickade det. {Marathon} är tveklöst mitt mest spelade spel i år och jag är idag här för att försöka övertala dig (ja, dig) att ge spelet en chans. För det är makalöst bra. Det har den där fingertoppskänslan som Bungie alltid stoltserar med i sina spel, en nivå av finputs och inspirerad design som är omöjlig att ignorera till och med för den mest eländiga av skeptiker. Så, nedan är vad jag anser vara de största anledningarna till att börja spela {Marathon} idag.



Säsong 2 har precis börjat och det är just nu gratis att testa

I en extraction shooter är den bästa tiden att hoppa in som nybörjare i början av en ny säsong, för då har de mest inbitna spelarna fått sina arsenaler nollställda, vilket betyder betydligt mindre välutrustade fiendespelare att springa in i. Detta innebär såklart att man har bättre förutsättningar för att lyckas i spelet. Just nu är det dessutom gratis att testa {Marathon}, så inträdeströskeln är bokstavligen så låg den kan vara. Mycket mer lägligt att börja kommer det aldrig bli.

Det känns som en dröm att spela

Bungie har definitivt skötts illa av sin ledning under ett bra tag nu, men de designers de har under sitt tak är verkligen bland industrins absolut bästa. Alla som har spelat Halo eller {Destiny} vet exakt vad jag pratar om när jag säger att deras shooters känns helt underbara att spela. Och det handlar inte bara om den taktila känslan du får av att krama avtryckaren på ett gevär, det handlar givetvis också om att geväret i sig är väldesignat och har en meningsfull roll i spelets sandlåda. Det handlar om hur fiender känns att träffa när man skjuter mot dem, hur fiendens AI reagerar på dina handlingar och hur dina egna förmågor samspelar med dina kompanjoners. Det är ljuddesignen, som hur kikarsiktet på krypskyttegeväret klickar till när du zoomar in med det. Det är alla dessa små, perfektionistiskt ihopsatta detaljer över samtliga delar av spelutvecklingens principer som arbetar ihop för att erbjuda en så gott som fläckfri spelupplevelse.



Det ser helt makalöst ut

Alldeles nyss konstaterade jag att Bungie har några av världens bästa speldesigners, men det samma kan givetvis sägas om deras konstnärer. Och återigen går det att spåra detta tillbaka till deras äldre spel. Bungies bildspråk är alltid lika slående och suggestivt som deras speldesign. När den första trailern för {Marathon} visades stod det redan då klart för mig att vi hade något alldeles extra att se fram emot, bara rent visuellt. Jag älskar hur alla vapnen ser ut att vara massproducerade i samma 3D-printerfabriker som spelets karaktärer (eller "skal" som de kallas). Att bara röra sig igenom de färggranna miljöerna skapar ett starkt begär att få veta mer om världen {Marathon} utspelar sig i. Den grafiska designen som Bungie skapat här fungerar såklart inte bara som ögongodis heller, det är ytterligare en beståndsdel som uppfyller syftet att göra {Marathon} till en så vass spelupplevelse som möjligt, där kontraster mellan organisk miljö och industriella komplex ger en tydlig känsla för din position i världen och fiendespelares siluetter är ordentlig tydbara. Men visst är det också ögongodis!

Den coolaste bandesignen i en shooter sen... ja, jag vet inte ens

Samtliga banor i {Marathon} är fantastiska och kan stå pall med genrens bästa men jag vill specifikt höja Outpost som min absoluta favoritbana i en multiplayer-shooter, kanske någonsin. Outpost är, i grund och botten, en heist-bana, där du och konkurrerande lag tävlar om att hitta färgkodade nyckelkort i varierande sällsynthet. Med dessa nycklar har du sen olika val sett till hur du vill förbruka dem. Hängandes över den huvudsakliga banan finner du en av spelets mest lönsamma och således bäst försvarade sektioner: "the Pinwheel", beståendes av en central hubb som sedan grenar ut i tre flyglar. Med två gröna nyckelkort kan du påbörja processen att hacka dig igenom Pinwheel-försvaren, vilket gör hela sektionen tillgänglig för samtliga spelare. Du kan också hitta en så kallad "conveyance request" som låter dig ta en hiss direkt upp till drönarflygeln, men den är svår att hitta och lämnar dig dessutom sårbar på vägen upp. Alternativt kan du försöka hitta och förstöra fem små generatorer på banan som öppnar upp kraftfältet i den förstörda flygeln. Med två gula kort och ett grönt kan du öppna en av flera mindre arsenaler. Med tre röda kort kan du öppna banans mest lönsamma valv, men att få tag på tre stycken är lättare sagt än gjort och valvet är placerat oerhört öppet för både opportunistiska rivalspelare och tungt beväpnade AI-styrda UESC-robotar. Spelet är som allra bäst när man har en väska proppfull av godsaker, förtjänade genom hårt slit och seger mot våldsamt motstånd, på väg ut genom en av många utgångsalternativ - med hoppet om att kunna extrahera från banan med livet i behåll. Poängen är att dina möjligheter är väldigt breda och två matcher blir aldrig riktigt lika varandra i {Marathon}.



Det är oförlåtande, men du borde inte låta det avskräcka dig

Jag minns när Cliff Bleszinski i en intervju om hans kommande arenashooter {Lawbreakers} sa att han ville göra "the {Dark Souls} of shooters". Jag tyckte väldigt mycket om {Lawbreakers} när det väl hade släppts men jag vet inte om jag tycker att det var särskilt jämförbart med just {Dark Souls}. Istället, och jag ber om ursäkt för en så urtrött jämförelse, är det i fallet {Marathon} som jag tycker det är mer passande. För vad är inte {Dark Souls}, och {Bloodborne} och {Elden Ring}, om inte oerhört oförlåtande men trots det väldigt uppskattat av en väldigt bred skara spelare? Jag känner folk som inte spelar mycket spel alls men föll pladask för From Softwares actionrollspel, som inte är traditionellt skickliga på den sortens spel men attraherades till spelens starka vision. Och på samma sätt läser jag varje dag om folk som "trodde att {Marathon} var för 'hardcore' för dem men testade ändå och inte kunnat slita sig sen dess". Min egen historia speglar detta, då jag fann idén om att potentiellt förlora allt jag tog med in i en match om jag dog att vara rent osmaklig. Och medan {Marathon} definitivt kan vara knäckande i omgångar så är det aldrig så knäckande till den grad att jag inte längre vill spela {Marathon}. Du kan alltid ladda in igen med ett gratis sponsorkit, som ger dig grundläggande vapen, ammo och förnödenheter och inte mycket mer, men som kan vara precis tillräckligt för att lyckas övermanna ett mer välutrustat lag. Och deras grejer är nu era. Om den enda anledningen till att du inte testat {Marathon} ännu är att du tror det är för svårt för dig, sluta tänka så. Ta tjuren vid hornen! Du kan komma att upptäcka en upplevelse som är bestraffande, ja, men också vansinnigt belönande.

Och det var vad jag skulle säga är de starkaste argumenten för varför just du borde börja spela {Marathon} redan idag. Det finns såklart fler saker att prata om när det kommer till detta underbara spel; Bungies världsbygge och snorcoola lore, de oerhört väldesignade skalen som agerar som spelets klasser, de läckra vapnen, de excentriskt presenterade fraktionerna som utgör universumets ledande konglomerat - listan fortsätter. Kontentan är att om du ens har ett löst intresse för väldesignade shooters som belönar smart taktik och tajt samarbete så är verkligen {Marathon} ett absolut måste. Jag kan inte säga det nog - ge dig ut i Tau Ceti IV-systemet nu!

Om inte annat för att jag behöver fler villebråd att jaga...

Originalquelle: www.gamereactor.se →