esports

Shell hævdede at have fortsat med at pumpe olie gennem den nigerianske rørledning trods kendte forureningsbeviser

Det er blevet rapporteret, at det britiske multinationale olieselskab Shell aktivt fortsatte med at pumpe olie gennem en nigeriansk rørledning på trods af kendte og internt rapporterede beviser, der beviste, at rørledningen forårsagede omfattende forurening.

Ifølge BBC News er en række filer og beviser, herunder e-mails og præsentationer, blevet erhvervet, som beviser, at Shell-ledelsen blev advaret om den forurenende rørledning helt tilbage i begyndelsen af 2008, og at de, trods de delte risici, besluttede at fortsætte med at pumpe millioner af tønder olie gennem linjen.

Linjen betragtes som en af Shells hovedrørledninger i Afrika og strækker sig 60 miles tværs over Niger-deltaet, et område der rutinemæssigt har oplevet olieudslip og problemer, der fortsat efterlader en varig og skræmmende indvirkning på miljøet og økosystemet.

Rapporten oplyser, at linjen var udsat for udslip og ofte blev mål for olietyve, hvilket Shell afviser ved at hævde, at de ofte investerede i linjen for at rette op på disse problemer, alt sammen før de solgte linjen sidste år.

Denne afslørende information har fået nogle til at træde frem og tale om den påvirkning, linen har haft på miljøet, idet de bemærker, at fiskebestanden er kollapset, og at alt havliv, der fanges, nu ser deformeret ud. Lokalsamfund ønsker handling og konsekvenser fra Shell, med en international retssag, hvor sagsøgerne kræver 250 millioner dollars i erstatning samt yderligere 750 millioner dollars til at rydde op i miljøet.

Originalquelle: www.gamereactor.dk →